Информация за реда и условията за подаване на сигнали по Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН)
Сигнали за нарушения
Дейности, относно които могат да се подават сигнали по ЗЗЛПСПОИН
Сигнали по ЗЗЛПСПОИН могат да се подават за нарушения на българското законодателство или на посочените в закона актове на Европейския съюз в областите по чл. 3 от Закона, свързани с дейността на „ПроКредит Банк (България)“ ЕАД.
Един от нашите основни принципи е да изградим взаимно доверие между банката и клиентите. Политиката на прозрачност в нашите отношения, която следваме, помага да изградим високи етични стандарти, които допринасят за по-силна и по-успешна институция. Заради това насърчаваме подаването на сигнали за подозрение за професионални злоупотреби, нарушение на българското законодателство или на актове на Европейския съюз, вътрешните правила, Кодекса на поведение на банката или други неетични, или незаконни действия.
Чрез информиране за професионални нарушения, всеки, който подава сигнал, действа отговорно и честно. Банката третира поверително споделената информация и ще проведе разследване.
Лица, които могат да подават сигнали
Служители на Банката, изпълнители на граждански договор, акционери, членове на управителния или надзорния съвет, членове на одитния комитет, стажанти, кандидати за работа, участвали в конкурс или друга форма на подбор на персонал и получили в това си качество информация за нарушение, лица, които работят за доставчици на Банката и всяко друго сигнализиращо лице, което подава сигнал за нарушение, станало му известно в работен контекст, включително лицата по чл. 5 от ЗЗЛПСПОИН.
Начини за вътрешно сигнализиране за нарушения
- На хартиен носител чрез лично предаване или по пощата/куриер на адрес - Централно Управление на ПроКредит Банк (България) ЕАД, Бул. Тодор Александров № 26, гр. София 1303
- По електронна поща - до ethic_signals@procreditbank.bg – имейл за подаване на сигнали за нарушения към ПроКредит Банк (България) ЕАД
- Лично – в Централно Управление на ПроКредит Банк (България) ЕАД, Бул. Тодор Александров № 26, гр. София 1303
Сигналът следва да съдържа Вашите данни и към него може да приложите всякакви документи, които са свързани с твърденията Ви, както и да посочите данни за лицата, които биха могли да потвърдят посоченото от Вас.
За подаване на сигнал можете да използвате формуляра по образец на Комисията за защита на личните данни, който е достъпен тук: https://cpdp.bg/wp-content/uploads/2025/06/ZZLPSPOIN_Formuljar-za-registrirane-na-signal_02.06.20252.pdf или да го подадете в свободен текст. Анонимни сигнали не се разглеждат.
Независимо от избрания начин за докладване на нарушения – чрез Формуляра по образец или в свободна форма, сигнализиращото лице задължително следва да подпише сигнала. В противен случай ще се счита за анонимен и няма да бъде разгледан.
Начини за външно подаване на сигнали
Външно подаване на сигнали към Комисията за защита на личните данни:
- писмено: по имейл: whistleblowing@cpdp.bg;
- по поща/куриер на адрес: София, 1592, бул. „Проф. Цветан Лазаров” № 2.
- на място в Комисията за защита на личните данни на адрес: София 1592, бул. „Проф. Цветан Лазаров” № 2.
Необходими данни за регистриране на сигнал за нарушение
Сигналите следва да съдържат най-малко следните данни:
- Трите имена, адрес и телефон на подателя, както и електронен адрес, ако има такъв;
- Имената на лицето, срещу което се подава сигналът, и неговата месторабота, ако сигналът се подава срещу конкретно лице и то е известно;
- Конкретни данни за нарушение или за реална опасност такова да бъде извършено, място и период на извършване на нарушението, ако такова е извършено, описание на деянието или обстановката и други обстоятелства, доколкото такива са известни на сигнализиращото лице;
- Дата на подаване на сигнала;
- Подпис, електронен подпис или друга идентификация на подателя.
След получаване на всеки сигнал се изпраща потвърждение до неговия подател в рамките на седем дни. При констатирани нередности, те се съобщават на лицето и се определя срок за отстраняването им. За изясняване на всички факти и обстоятелства от сигнала може да бъдат изискани допълнителни данни и документи.
Действия по разглеждане на анонимни сигнали или сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от 2 (две) години от датата на подаване, не се предприемат.
След приключване на действията по разглеждане на сигнала, но не по-късно от 3 месеца от получаването на сигнала, на сигнализиращото лице се предоставя информация за предприетите действия по разглеждането му.
Важна информация
- Моля да имате предвид, че процесът за сигнализиране на закононарушения и етични сигнали, е различен от подаване на жалби относно продукти, услуги и обслужване на клиенти. Ако желаете да подадете жалба за продукт или услуга, може да го направите на посочения в сайта имейл адрес за това или като се свържете с нашия Контактен център: *7000 / 0700 1 70 70 / +359 700 1 70 70 (при набиране от чужбина). Сигналът касае горепосочените закононарушения, а жалбата следва да съдържа неудовлетворение относно продукти, услуги и обслужване на клиенти.
- Не се разглеждат сигнали, които не попадат в обхвата на ЗЗЛПСПОИН и съдържанието на които не дава основания да се приемат за правдоподобни.
В случай че сигналът не отговаря на изискванията на Закона за подаването му, сигнализиращото лице се уведомява, с цел отстраняване на допуснатите нередности. - Сигналите се обработват при спазване на задължението за поверителност, като се предприемат всички мерки за защита на получената информация и самоличността на сигнализиращите и засегнатите лица. Всяко обработване на лични данни се извършва в съответствие с разпоредбите на Общия регламент за защита на данните и националното законодателство в тази връзка. Не се събират лични данни, които явно не са от значение за разглеждане на конкретния сигнал.
Настоящият информационен материал не е изчерпателен и има за цел да даде принципни разяснения по на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения. Допълнителна информация в тази връзка е достъпна на официалния сайт на Комисията за защита на личните данни, на следния адрес: www.cpdp.bg.