Как да научим децата на финансова грамотност: Подкаст Финансов Компас
-inner_image.webp)
"Опитвали ли сте се да научите 14-годишно дете, което никога не е виждало вода, да плува? Можете ли просто да го хвърлите в дълбокия край на басейна, предполагайки, че то само ще се научи", пита в книгата от 2019 г. "Отвъд спестовните касички и щандовете за лимонада" журналистката Лиз Фейзър. Същото е и с финансите. Едва ли можем да очакваме от децата си да бъдат финансово грамотни, без да сме им предали поне основните принципи за управление на парите. Според проучване на психолога Дейвид Уайтбред навиците, които влияят върху начина, по който децата подхождат към сложни проблеми и решения, включително финансовите, се определят до голяма степен през първите седем години от живота. Той открива, че именно до тази възраст те вече могат да разпознават и да броят пари. А това означава, че никога не е твърде рано да започнем да учим децата си на финансова отговорност.
На същото мнение е и Светлозара Сиракова, Ръководител Бизнес отдел "Физически лица" в ПроКредит Банк. "Децата от много малки наистина започват да разбират основните принципи на парите - че те са разменно средство, как и по какъв начин се печелят, как и по какъв начин се изразходват", обяснява тя в първия епизод на подкаста "Финансов компас", специален проект на ПроКредит Банк. Според нея колкото по-рано започнем да учим детето си какво означават средствата, толкова по-добре за него. "7-8-годишната възраст е едно прекрасно време, в което да предоставим първите касички и да научим децата какво да правят с тях", обяснява Сиракова. Спестовните навици, дори и при най-малките деца, формират много важни отговорности у тях.
"В българските училища няма предмет, който да изучава финансите: лихви, депозити, кредити, такси, данъци, осигуровки и прочие. А такъв предмет няма да бъде излишен, а даже е и необходим", смята другият събеседник по темата, психолог в Училище "Дени Дидро" Теодора Иванова. "Още от първите класове е добре да се започне с подходящи методики за деца, но и през практика, и през игри. Те поставят много въпроси: какво са парите, за какво са парите, откъде идват, как се пълни дебитната карта, как се получава заплатата, и е добре да им даваме отговори на такива въпроси", допълва Иванова.
Какво се случва напред във времето: когато детето навърши пълнолетие и стане пълноправен граждани на обществото, може да гласува, да взема решения, да тегли кредити, да инвестира, да спестява и т.н.? Кои са подводните камъни, за какво трябва да внимават родителите и кои са печелившите подходи, ако искаме да възпитаме отговорни действия и решения?
На тези въпроси търсим отговори в първия епизод на "Финансов компас" - аудиопоредица, в която с различни гости обсъждаме теми на финансовия свят - от инвестиции и спестявания до заеми и задължения.