Калкулаторът, с който бизнесът може да измери колко е "зелен"
10.04.2024Социалната ангажираност и отговорното поведение на бизнеса към природата не са просто мода, но и фактор, който все повече мотивира избора на потребителите. Хората, особено младите поколения, все по-често избират стоки и услуги, които се произвеждат устойчиво.
„Компаниите, които към момента решават да не се ангажират с тази тема, могат да се окажат неконкурентни, защото останалите на пазара ще започнат да инвестират в това да използват по-малко ресурси,“ казва Константин Киров, който отговаря за отдел „Устойчиво развитие“ в ПроКредит Банк.
Но как бизнесът може да намали ефекта от дейността си върху природата, ако не знае реално какъв отпечатък оставя?
Полезна иновация по тази линия е зеленият калкулатор на ПроКредит Банк – нов инструмент, който помага на компаниите сами да изчислят какви въглеродни емисии генерира дейността им.
2025 г. ще бъде първата година, когато фирмите с повече от 250 служители и годишен оборот от 40 млн. евро ще трябва да отчитат дейността си според новите правила в Европейския съюз за проследяване на въглеродните емисии. Това означава, че още от 2024 г. те трябва да проследяват всички аспекти, които догодина да отчетат. Макар директивата формално да не се отнася за малките и средни предприятия, индиректно новото законодателство ще засегне и по-малките компании още тази година.
„Представете си, ако един голям супермаркет трябва да докладва за своето въздействие върху околната среда. Той ще трябва да поиска същото и от своите доставчици, включително от по-малките компании. Така малките фирми също ще трябва да предоставят данни за своето влияние,“ казва Киров.
Именно тук на помощ идва калкулаторът за въглеродни емисии, който ПроКредит Банк предлага в полза на малките и средни предприятия.
Първоначално инструментът е приложим за компаниите от агросектора, които се занимават с растениевъдство.
До края на 2024 г. обаче инструментът постепенно ще обхване 90% от икономиката - животновъдство, хранително-вкусова индустрия, търговия, услуги, строителство, метало- и дървообработване.
„Независимо дали е производствена дейност, дали работи в сектора на търговията или услугите - всяка една компания има служители, има офис, техника. Това са ресурси, които според международната методология за измерване на емисиите попадат в т.нар. обхват 1 и 2. Точно тях измерва калкулаторът за въглеродни емисии на ПроКредит Банк,“ обяснява Константин Киров.
Калкулаторът за изчисляване на въглеродни емисии е с отворена покана и напълно безплатен, включително и за фирми, които не са клиенти на ПроКредит Банк.
След като изчислят своите емисии, компаниите ще могат да предоставят данните на своите контрагенти, които са длъжни да отчитат отпечатъка от дейността си върху природата.
Особено полезно е, че фирмите всъщност ще могат да анализират данните и да оптимизират процесите, така че да използват по-малко ресурси и в крайна сметка да повишат конкурентоспособността си.
ПроКредит Банк е на пазара в България от 20 години и е известна с това, че познава в детайли клиентите си, техния бизнес и нужди. Банката може да бъде много полезна и чрез съвети за конкретни подобрения в една компания.
Често дори не става въпрос за инвестиции в нови машини, а за оптимизиране на отделни процеси – пример дават от Банката.
В последните 10 години ПроКредит Банк постепенно дигитализира голяма част от процесите си и така около 80% от банковите услуги вече са възможни онлайн. Това води след себе си по-малко офиси, а оттам и консумация на по-малко ресурси. Изчисленията показват, че консумират 80% по-малко електроенергия и 73% по-малко хартия.
Ефектът от дейността на ПроКредит Банк върху природата и социалната среда обаче се усеща най-осезаемо по линия на кредитите, които отпускат. Преди да решат дали да финансират даден проект или компания, от банката най-напред оценяват как инвестицията ще се отрази върху околната и социалната среда.
Изчисляват, че ефектът от тези решения всъщност е 3000 пъти по-голям, отколкото от конкретното потребление на ресурси в офисите на банката.
Повече от 1/3 от всички кредити, които банката отпуска, са в подкрепа на зелената трансформация на бизнеса - изграждане на фотоволтаични централи, обновяване на автопарка с електромобили, както и инвестиции в по-екологични производствени машини.
„За да определим една инвестиция като „зелена“, тя трябва да спестява поне 20% от ресурсите, които иначе биха били употребени. Ако дадена инвестиция постигне такива спестявания, ние предлагаме на клиента по-добри условия на финансиране. Това е и един от нашите приноси като банка, за по-добра околна среда,“ завършва Константин Киров.